اهمیت پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا
همانطور که میدانید تولید محتوا خوب و موثر میتواند تاثیر بسیاری در بهبود رتبه سایت شما در موتور های جستجو و در نتیجه افزایش درآمد کسب و کار شما بگذارد. بنابراین اهمیت پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا چندین برابر می شود. برای تولید محتوا خوب باید هوشمندانه عمل کنید و با شناخت دقیق ویژگی های رفتاری، علایق، اهداف مخاطب، محتوا موثر تولید نمایید.
پرسونای مخاطب چیست و چه اهمیتی دارد؟
پرسونای مخاطب به شما نشان میدهد که مشتریتان چه کسی است، به چه چیزی نیاز دارد و هدفش از مطالعه محتوا شما چیست؛ همچنین نشان میدهد که برای جلب نظر مخاطبین به چه محتوایی با چه عناوینی نیاز دارید. از دیگر مواردی که اهمیت پرسونای مخاطب را بالا میبرد ایجاد همبستگی در شرکت مربوطه است و باعث میشود اهداف مشخص داشته باشد. برای درک بهتر نیازهای شما نیز میتواند مفید باشد و کیفیت تولید محصولات یا خدمات را افزایش دهد.
در این صورت میتواند به شما در پیگیری مشکلات، نیازها و علایق مخاطبین همچنین گروه بندی مخاطبان با خصوصیات مشابه که یکی از اهداف بازاریابی محتوا میباشد کمک کند. زیرا زمانی که شما بدانید برای چه مخاطبی محتوا تولید میکنید میتوانید یک محتوا موثر و مناسب برای مخاطب ایجاد کنید که منجر به افزایش درآمد در کسب و کار شما گردد.
چگونه میتوان پرسونای مخاطب را به دست آورد؟
با طرح چند سوال ساده میتوانید پرسونای مخاطب را در بازاریابی محتوا به دست آوردید. در ادامه چند نمونه از این پرسشها را خواهیم دید.
- مخاطب شما از لحاظ دموگرافیک ( سن، جنسیت، سبک زندگی و … ) چگونه است و چه ویژگیهایی دارد؟
- مخاطبین شما دارای چه شغل و عناوینی هستند؟ میزان درآمد و بودجه آنها چقدر میباشد؟
- مخاطبین شما به چه سرگرمیهایی علاقه دارند و اوقات فراغت خود را چگونه میگذرانند؟
- سلامت روحی و جسمی مخاطبین چگونه میباشد؟ آیا مشکلات خاصی دارند یا خیر؟
- باور های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و به طور کلی دیدگاه مخاطبن در جامعه به چه صورت میباشد؟
- تاثیر افراد موثر بر زندگی مخاطبین شما به چه صورت است؟ و آیا مخاطبین شما به تنهایی برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات کسب و کار شما تصمیم میگیرند؟ یا فرد دیگری بر تصمیماتشان تاثیر میگذارد؟
- استفاده گذشته مخاطبین شما به چه صورت بوده است؟ از چه محصولات یا خدماتی استفاده کرده اند؟ و آیا از آنها راضی بوده اند؟
- میزان استفاده مخاطبین شما از شبکه های اجتماعی به چه صورت است؟ مخاطبین شما از چه شبکه های اجتماعی استفاده میکنند؟ آیا مطالب خاصی را دنبال میکنند؟ میزان زمانی استفاده آنها از شبکه های اجتماعی به چه صورت می باشد؟
- آیا مخاطبین شما برای خرید محصولات و یا استفاده از خدمات به رسانه ها نیز مراجعه میکنند؟ تا چه حد تبلیغات میتواند برای آنها تاثیر گذار باشد؟
- آیا مخاطبین شما برای ارتباطات خود از تلفن همراه و یا لپ تاپ استفاده میکنند؟ آیا از نرم افزار ها برای خرید کالا یا استفاده از خدمات کمک میگیرند؟
این سوالات میتواند به شما در تحلیل پرسونای مخاطب کمک کند تا بتوانید سریع تر پرسونای مخاطبین را بررسی کنید. پرسونای مخاطب برای مشخص شدن اهداف و نیاز های گروهی فرضی از مخاطبین مورد استفاده قرار میگیرد و نه اینکه فقط یک کاربر را مورد بررسی قرار دهیم. آنچه که شما تولید میکنید با چیزی که مخاطب به آن نیاز دارد کاملا منطبق نیست بنابراین شما میتوانید به کمک اطلاعات و تشخیص درست پرسونای مخاطب در بازاریابی محتوا، محصولات یا خدمات خود را با نیاز مخاطب منطبق کنید.
در پایان با توجه به اهمیت بسیار زیاد پرسونای مخاطب در موفقیت کسب و کار ها خوب است تا مقالات بیشتری در این رابطه را مطالعه و مورد بررسی قرار دهید. برای دیدن چند نمونه پرسونای مخاطب و بررسی عمیق تر در مورد چیستی آن میتوانید مقاله پرسونا چیست را در سایت معتبر متمم بخوانید.
0 دیدگاه