بازاریابی محتوا : مخاطب بیشتر، هزینه کمتر
مادر من بیماری دیابت دارد و یکی از دغدغههای خانوادهام پیداکردن جایگزین مناسبی برای شیرینیجات معمول است. مدتی قبل ویدئوی کوتاهی دیدم که درآن، خانم جوانی روبروی دوربین تلفن همراهش ایستاده بود و در آشپزخانهی خوشرنگش طرز تهیه کیک بدون شکر را آموزش میداد، دستورپخت آسان، لحن صمیمی و خودمانی، ظاهر زیبای کیک و توضیحات به اندازهاش مجابم کرد نام آن خانم را سرچ کنم. در سایتش تعدادی دستورپخت شیرینی و کیک بدون شکر دیدم و بعد از خواندن چند پست پرطرفدار، خرید کتاب شیرینیپزیاش را در لیست کارهایم قرار دادم و آدرس سایتش را برای بیماران دیابتی که میشناختم فرستادم. اگر خواسته باشم تعریفی برای بازاریابی محتوا بیان کنم، در واقع چیزی بیشتر از داستانی که تعریف کردیم نیست. تولید محتوای جذاب، صادقانه و متناسب با کسب و کار مورد نظر. محتوایی که مخاطب از آن لذت ببرد، در موردش کنجکاو شود و آن را به دیگران معرفی کند. با کانتونا همراه باشید.
بازاریابی محتوا اصرار نمی کند!
ممکن است در نگاه اول، بازاریابی محتوا را همان تبلیغات بدانیم. در صورتی که چنین نیست. در بازاریابی محتوا، نیازی به بیلبوردهای عریض و طویل، رزرو زمان تبلیغ در میان سریالی پرطرفدار و… نیست. محتوای تولیدی در رسانهی خصوصی کسب و کار مورد نظر پخش میشود. گاهی حتی به سادگی مثالی که در بالا زدم. استفاده از یک گوشی تلفن همراه برای فیلم گرفتن. در این نوع مارکتینگ اصراری به جذب مخاطب نیست، بلکه سعی می شود محتوا آنقدر جذاب باشد که مخاطب خودش علاقهمند شود. اما تبلیغات نیاز به پخش در رسانههای بیشتر و روشهای پر هزینهتری دارد. از طرفی امروزه تبلیغات بیشتر عملکردی ضد مخاطب دارند. مردم به آنها توجهی نمیکنند زیرا که کلیشه و گاهی اغراقآمیز به نظر میرسند. بازاریابی محتوا به شما کمک میکند محصول خود را جلوی چشم مخاطب بگذارید.
کانتنت مارکتینگ حرف هر روز و هنوز است!
انسانها از سال های بسیار دور، حتی بدون اینکه نامش را بدانند، بازاریابی محتوا را انجام میدادند. نانوایی که نان جدیدش را رایگان به مشتریانش میداد تا امتحان کنند، کشاورزی که یک سبد سیب زمینی به همسایهاش هدیه میداد تا مصرف کند و بعد از اینکه کیفیت محصولش را دید مشتریاش شود و… ، همه به دنبال اسم درآوردن و جذب درآمد بیشتر بودهاند. امروزه تولید محتوا به صورت آنلاین (عکس، ویدئو ،پست در سایت و شبکه های اجتماعی و…)، آفلاین ( تهیه کتاب، کاتالوگ و … ) و یا ترکیبی از هر دو انجام می شود.
بی گدار به آب نزنید، قبل از هر چیز مراحل بازاریابی محتوا را یاد بگیرید!
مخاطب خاص خود را بشناسید
اولین گام در بازاریابی محتوا تعیین استراتژی تولید محتوا مناسب است. قبل از هر چیز باید مخاطب خود را پیدا کنید. نیازها و علاقه مندیهایش را بشناسید و بر اساس آن محتوا تولید کنید.
هر چه دارید رو کنید
در این مرحله ایجاد یک تقویم محتوایی لازم است. تقویمی که در آن موضوعات تولیدی، دسته بندی آنها، تاریخ دقیق انتشار هر کدام، نام تولید کنندهاش، نکات نوشتاری و لحن هر موضوع کاملا مشخص باشد. بهتر است حداقل ده مطلب آمدهی انتشار داشته باشید! در تولید محتوا سعی کنید متفاوت باشید اما نه بیش از حد! تفاوت بیش از حد نتیجهای جز انزوا نخواهد داشت.
محتوای تولیدشده را رها نکنید
پس از انتشار محتوا به دنبال بهتر شدن آن باشید. طبق اصل پارتو شما باید ۲۰ درصد از زمان خود را به تولید محتوا و ۸۰ درصد آن را برای ارتقای پستتان در نظر بگیرید. محنوای تولیدی تان را ترویج بدهید.
خودتان را قضاوت کنید
پس از اینکه محتوای تولیدی تان منتشر شد، بازخوردهای آن را ببینید، نقاط قوت و ضعفتان را بشناسید و تلاش برای بهتر شدن را هیچگاه متوقف نکنید.
0 دیدگاه