22
دسامبر

همه چیز درباره محتوای الکترونیکی

امروزه با رواج اینترنت در بین اکثر مردم، تولید محتوای الکترونیکی از به روزترین و پرکاربردترین تولید محتواهایی است که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. اما اینکه محتوای الکترونیکی چیست؟ و چگونه تولید می‌شود؟ از مواردی است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

محتوا الکترونیک
محتوا الکترونیک

محتوای الکترونیکی چیست؟

محتوای الکترونیکی یک مفهوم وسیعی است که بیشتر در حوزه محتوای آموزشی استفاده میشود. به هر نوع محتوایی که از طریق رایانه، گوشی هوشمند و ابزارهای الکترونیکی قابل مشاهده و انتقال باشد، محتوا الکترونیکی می گویند.
محتوا الکترونیکی شامل محتوای متنی، صوتی، تصویری، انیمیشنی و فیلیمی است، که در قالب برنامه‌های آموزشی، مانند آموزش مکمل درس، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یک محتوا الکترونیکی خوب باید، یک الگوی طراحی خوب داشته باشد و دومین ملاک آن این است که ما را به هدفمان برساند.
در طول روز محتواهای مختلفی را مشاهده میکنیم که بخاطر کاربردی نبودن بسیاری از آن ها مورد توجه و علاقه ی شما قرار نمی گیرند.
جالب است بدانید که اولین شکل محتوای الکترونیک در کشور ما کتاب دیجیتالی (e-book) بوده كه با استقبال خوبي مواجه گشته است.

اهمیت تولید محتوا

حال که با تولید محتوا آشنا شدیم، باید بدانیم اهمیت آن چیست؟
امروزه که تمام جنبه های زندگی انسان، الکترونیکی شده و اولین چیزی که برای حل راه حل هایمان به ذهن میرسد، جستجو در فضای وب است، اهمیت محتوا الکترونیک بیشتر میشود و به این جمله ی کلیدی میرسیم که:
‘محتوا، پادشاه است’

مراحل تولید محتوا الکترونیکی

تولید محتوا الکترونیکی شامل مراحل مختلفی است:
1.اماده سازی محتوا جهت تبدیل به الکترونیکی، تهیه سناریو و مشخص نمودن مراحل پروژه
2. تولید اجزای مورد استفاده در تولید محتوا الکترونیکی
3.جمع بندی، ساخت محصولی شامل: متن، عکس، انیمیشن و… که به ارائه محتوا بپردازد
4.انتشار محتوا الکترونیکی در بستری مناسب

ابزارهای تولید محتوا الکترونیکی

محتوای تصویری

اولین قسمتی که توجه کاربران را به محتوای الکترونیکی شما جلب می‌کند و باعث می‌شود از آن استفاده کنند، قسمت تصویری آن می باشد. بهتر است برای تولید عکس‌های مناسب از برنامه‌های photoshop, photoimpact, snaglt استفاده کنید.

محتوای متنی

می‌توان به متن یک محتوا به عنوان مهمترین بخش محتوای دیجیتالی اشاره کرد. برای تولید محتوا، متنی می‌توانید از نرم افزارهای presenter,PowePoint,Arobat reader استفاده کنید

محتوای صوتی

همانطور که می دانید امروزه اکثر محتواهای آموزشی، صوتی است و افراد علاقه زیادی به این بخش از محتواهای الکترونیکی نشان می‌دهند. چرا که در اکثر مواقع می‌توانند از آن استفاده کنند، مانند پیاده روی، در طول مسیر، هنگم دوچرخه سواری و… .
نرم افزارهایی برای تولید محتوای دیجیتالی و ضبط صدای با کیفیت وجود دارد، مانند SoundBooth, SoundFourge, Audition Captivate.

محتوای ویدیویی

از محتواهای ویدیویی برای سرگرمی، آموزش و تبلیغات و … استفاده می‌کنند. همچنین با نرم افزارهایی که هم اکنون در بازار برای فشرده سازی و پخش فیلم‌های با کیفیت وجود دارد، توانسته‌اند مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند. نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی برای فیلم captivate, Camtasia هستند. امروزه فیلم، سریال و ویدیوهای آموزشی جزو پرطرفدارترین محتواهای الکترونیکی به حساب می‌آیند.

محتوای انیمیشن

انیمیشن‌ها از جدیدترین ابزارهای آموزش و تبلیغ به شمار می‌روند. انیمیشن‌های دو بعدی و سه بعدی با استفاده از فایل‌های فشرده‌ای که وجود دارد، قابلیت استفاده برای تمام کاربران را فراهم کرده است. از جمله نرم افزارهای تولید محتوای الکترونیکی انیمیشن، می‌توان به Flash,Swishmax, Captivate اشاره کرد.

در آخر

موارد زیادی درباره تولید و انواع محتواهای الکترونیکی بیان کردیم. همچنین هر آنچه را که در تولید محتوای دیجیتال به آن نیاز داشتید، مطرح شد تا بتوانید بهترین محتوای الکترونیکی را تولید کنید. اما اگر زمان یادگیری تمام نرم افزارهای گفته شده را ندارید و می‌خواهید از تیمی حرفه و کاربلد استفاده کنید تا محتوای الکترونیکی بهینه ای را تولید کنید، سفارش تولید محتوا به شرکت‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند به شما کمک کند.
.